13 maj 2009

Var ska detta sluta?

Vägning idag. Inte lika nervöst den här gången eftersom Vivecas dotter skvallrat om stordåd. Upp på vågen och TAMTADAM........

Minus 2,8 kg sedan förra vägningen och totalt sen start alltså 4,8 kg lättare. 4,8 kg är nära fem liter mjölk. Tänk att slippa bära omkring på det!



Fullständigt medveten om att det rasar lite väl fort var jag tvungen att tänka till. Hur ska vi gå vidare? Äta mer? Öka på kolhydraterna igen?

Tänkte och tänkte om. Och efter 60 minuters spinning hade jag tänkt klart. Vi fortsätter enligt plan en vecka till. Jag har gett Viveca i hemläxa att under veckan vara extra uppmärksam på ett par saker, och ställa sig följande frågor:

1) Är jag hungrig? Sugen?

2) Har jag full ork att träna? Svarar kroppen som vanligt vid fysisk ansträngning?

3) Känner jag mig trött och okoncentrerad?

4) Är mitt humör bra och utan större svängningar?

Så länge vi inte ser någon negativ påverkan på ovanstående tutar vi på en vecka till. Status idag var att hon sällan är hungrig (men ibland för mätt). Hon har inte märkt någon skillnad vad gäller träningsork och upplever sig inte argare än vanligt... fast just den frågan kanske vi ska fråga någon annan :)

Så, vad säger man?

GRATTIS till ännu en bra vecka! Grymt bra jobbat. Heja heja heja!

7 kommentarer:

  1. Jättestort grattis!! Bra kämpat! Man blir extra sporrad när det händer mycket i början :o)

    :o) Jag tror jag får ta och anlita dig Anna, så det händer något med min vikt oxå :)

    SvaraRadera
  2. Vad kul att det går så bra!

    SvaraRadera
  3. Vad kul att höra, blir peppad av att läsa i denna blogg!

    Hälsningar Veronica

    SvaraRadera
  4. kul att det går bra. måste ni vara oroliga för vikten i början? viktnedgången kommer ju med allra största sannorlikhet att stabilisera sig efter ett tag, kan det inte vara så att det är det "yttersta fettet och vätskan" som försvinner först, och att det blir lite segare sen? är det inte dumt att sakta ner det, om det nu vill bort så att säga?

    och du anna, jag kom på en fråga till dig på vägen hem från gymmet. det här med mat efter träning... alltså egentligen är det rent ologiskt att man ska äta efter träningen ur viktminskningssynpunkt. jag vill ju inte avbryta efterförbränningen med att stoppa i mig mat som blir det som bränns först. jag vill ju att min kropp ska bränna mitt fett istället. okej att den kanske också råkar bränna lite muskler, men fyller jag på med mat så är det bara maten den förbränner - och då har ju inte träningen haft någon effekt på fettet alls.

    medan tangentbordet ändå går varm så har jag en till fråga som väcktes utifrån p1:s kropp och själv igår. en forskare påstod att det blev bättre effekt för fettförbränningen om man inte åt mellanmål eftersom kroppen då hann bränna fett mellan målen. vad tycker du om detta?

    tror det var alla frågor för ikväll. :-)

    /sara
    www.traningsgladje.se

    SvaraRadera
  5. Sophia - haha, du är så välkommen :)

    Sofia - ja Viveca är en riktig kämpe, det här kommer att gå finemang!

    Veronica - kul att du blir peppad!

    Sara - nej, jag är inte orolig över vikten. Det jag tycker är viktigt är att Viveca inte går hungrig eller känner sig trött/orkeslös(för då kommer hon inte att hålla ut) eller känner minskad ork till sin träning (för träning är inte bara viktminskning! Träning ska vara kul och öka kondition/styrka och då vill jag att hon ska ha full ork). Så länge hon känner sig som vanligt med full energi spelar det ingen som helst roll att kilona ramlar lite fort i början.

    Att äta efter träning: om man tränar ENDAST för viktminskning kanske det kan vara en idé att skippa maten direkt efter. Har man några som helst ambitioner att bygga muskler eller förbättra sin kondition är det rent dumt att inte äta just då. Utan mat bryter du ner muskler och försämrar din återhämtning till nästa pass. Med mindre muskler försämrar du din energiförbrukning dygnet runt! Sen är det många som slentrianmässigt dricker en Gainomax och sen går hem och äter "för att jag har ju tränat" och då blir det lätt kaka på kaka. 90 minuter efter träning har kroppen lättare att ta upp maten utan större insulinpåslag, dvs vi slipper mycket av insulinets fettbildande verkan. Ur den synpunkten är det bara smart att äta just efter träning, istället för senare då kropppen åter behöver insulin för att ta upp blodsockret.

    Mellanmål: tror det har marginell betydelse om vi äter mellanmål eller inte förutsatt att kaloriintaget är detsamma. Äter man större lunch klarar man sig kanske utan mellanmål medan de som äter lite mindre måltider behöver något däremellan. Smaksak och inget jag skulle hänga upp mig på. Är dock kanske lättare att "överdosera" kaloriintaget med många måltider, samtidigt som risken för blodsockerdippar minskar. Folk som äter mer fett och mindre kolhydrater har i regel lättare att stå sig mellen måltiderna, utan mellanmål. Dels för att deras måltider ofta är energitätare (fett) och dels för att fett i sig mättar längre.

    Oj, det blev en uppsats...

    SvaraRadera
  6. Grattis - Fy vad du är duktig... följer dig med spänning / sussi

    SvaraRadera
  7. tack för mkt bra "uppsats"!! :-D

    /Sara www.traningsgladje.se

    SvaraRadera