26 juli 2009

40 mil cykel och ett viktras på köpet...



Efter förra veckans vägning var vi lite skeptiska till att augustimålet skulle gå att nå. Det var högt satt och det kändes som vi tagit oss lite vatten över huvudet.

Sen kom Laholm. 40 mil på cykel. 3600 höjdmeter. Viveca är grym på att cykla. Man kunde kanske tro att vikten skulle bromsa henne uppför men hon blåser på som värsta bergscyklisten. Matar på och kör om cyklist efter cyklist. Tyvärr fick hon ont i rygg/axlar redan första dagen och förmodligen var det den värken som var den största motståndaren, inte cyklingen i sig.

På andra etappen var hon millimetrar från att bryta. Men Viveca bryter inte. Hon är det envisaste jag känner. Och som jag sa till henne:

“Pain is temporary - quitting lasts forever” (Förkortat citat av Lance Armstrong)

Under veckan som varit har Viveca ätit mer kolhydrater än vanligt. Det har blivit både pasta och bröd. Det har blivit sportdryck, pannkakor och vita bullar under cyklingen. Därför visste jag inte alls hur utslaget på vågen skulle bli. Hur funkar kolhydrater och Pcos vid träning?

Helt uppenbarligen funkade det bara fint. Vågen visade 2.4 kg neråt och nu är Viveca endast 2,3 kg från augustimålet. Och vi har 5 veckor dit. Och skulle det gå trögt mot slutet är det bara att hoppa i cykelskorna!


5 kommentarer:

  1. Wow, grymt bra jobbat med din viktresa Viveca! Och superbra kört i Laholm. Ses vi där nästa år igen? =)

    SvaraRadera
  2. Hallå på er tjejer!
    Jättebra jobbat med både vikten & cycklingen!!!Ska hålla utkik efter tidningsreportaget som är på gång.
    Kanske ses vi snart i styrketräningshallen?
    ;) Nette

    SvaraRadera
  3. Hej!!
    Du har alltid varit en kämpe ,vad de en må vara. Det vet jag sen barnsben. Lycka till!!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  4. Vilken resa! Jag är IMPONERAD!!! Det är inte utan att man blir sugen på att ta tag i det egna "överflödet"...
    Kämpa på Viveca! Jonas och jag hejar!!!!
    /Karna

    SvaraRadera